Mjuka eller hårda värderingar

Igår eftermiddag, vid 14-tiden, arbetade några elektriker i anslutning till Phoneras serverhall i Hammarby Sjöstad. Plötsligt överlastades ett av elnäten i hallen så kraftigt att flera rader med rackskåp slogs ut.

Ett stort antal servrar och nätverksutrustning grillades på några sekunder.

Denna serverhall är större än praktiskt taget alla serverhallar som de svenska webbhotellen själva har (möjligtvis undantaget teleoperatörerna). Faktum är att flera webbhotell, som Binero och Crystone, hyr in sig här.

Ett av de vanligaste motargumenten som jag får, när jag diskuterar molnet med traditionella serveradministratörer, är det faktum att man inte arbetar med fysisk hårdvara på samma sätt som i en traditionell servermiljö.

Tänk om man vill pilla med sina servrar, liksom.

Om du någon gång har haft en dator, med några år på nacken, så vet du hur det är att utöka minnet, byta ut hårddisken eller installera ett nytt grafikkort. Tänk dig att behöva göra liknande ingrepp, med ett hundratal datorer, som är igång dygnet runt.

Det är vardagen för många traditionella serveradministratörer. Men det är inget problem för dem, eftersom de gillar det. Det är däremot ett problem för deras arbetsgivare. Hårdvara är nämligen aldrig främsta prioritet när man levererar webbaserade tjänster.

Det är ju inte hårdvaran som är relevant, utan tjänsten ifråga.

Nu kanske du tänker ”molnet består ju också av hårdvara?”. Ja, det stämmer. Men hårdvaran i molnet kompletteras av mjukvara som är konstruerad på ett sätt som innebär att hårdvaran inte har främsta prioritet. Om en del (eller flera delar) av hårdvaran går sönder så fortsätter molnet att fungera.

Vad vill jag då säga med allt detta? Jo: bygg moln, inte hårdvara

  • Alla svenska webbhotell borde bygga egna moln. Det är fullt möjligt, väldigt enkelt och otroligt fördelaktigt (både för leverantörer och kunder).
  • Stirra er inte blinda på de senaste servermodellerna. Köp standardiserad hårdvara som är enkel att virtualisera, bygga ut och ersätta.
  • Spana in Eucalyptus, OpenNebula och Xen. Om du har spenderarbyxorna på dig kan Enomaly och VMware även erbjuda alternativ.

Det är hög tid för de svenska webbhotellen att börja hänga med i utvecklingen. De senaste 10 -15 åren har vi varit 2-4 år efter våra utländska kollegor. Även om det ger bättre klirr i kassan så är det långt ifrån schysst mot kunderna.

Molnet är en brytpunkt. Är det mjuka eller hårda värderingar som ska gälla?

3 svar på ”Mjuka eller hårda värderingar”

  1. Inga servrar ”grillades”. Däremot ett o annat nätagg och några strömskenor.
    Personligen är jag helt klart för molntänket(jag driftar själv ett även om det är rätt fluffigt och litet än).
    Men molndrift utesluter inte att något som ovan kunnat sänka en leverantör ändå. Om nu incidenten ovan varit isolerad till en enda kunds eget lilla moln, så hade de suttit i skiten ändå. Det är bara de stora giganterna som klarar de riktigt allvarliga incidenterna utan några märkbara störningar.
    Molnet i all ära, men man måste bygga smart och säkert ändå och då är det verkligen inte billigt längre.

    • Ja, jag har hört om grillade nätagg, routrar och lastbalanserare. Det var ingen server som grillades, men i praktiken var effekten densamma.

      Du har helt rätt i att även moln behöver byggas rätt, för att inte påverkas av sådana här saker. För maximal säkerhet bör man t ex använda olika geografiska platser för sitt moln. Det är samma princip som har praktiserats tidigare, med traditionell speglad serverhantering.

  2. Vi har bara ett fåtal av våra servrar kvar i den hallen, de flesta står i vår egen hall i Liljeholmen. Men absolut, molntjänster är på G, det visar väll t.ex. http://www.server.se som vi började betatesta för ett tag sedan. Att sedan ta steget ner till den lite mindre avancerade användaren är det som återstår för oss men också det kommer framöver!

Kommentarer är stängda.