Domänen forstarktafamiljehem.se, som reggades åt Förstärkta Familjehem Ramlösa AB genom Nordreg, blev den 900 000:e .se domänen.
Stort grattis till Fredrik och Nini!
Som vanligt, när .se domänen närmar sig en 100 000-gräns, så smällde det till rejält. Det brukar registreras ca 5-700 .se domäner om dagen, men i förrgår ramlade det in över 1 500 registreringar. Du fattar säkert varför. 😉
.SE är givetvis inte sena med att hävda sig själva. I deras pressrelease kan man bl a läsa att 85 procent av alla svenska företag har ett eget domännamn och att 88 procent av alla företag med fler än tio anställda, som har ett domännamn, väljer en .se-domän.
Så, är allt frid och fröjd med .se domänen då? Jag vet ärligt talat inte det.
Om man ser till .se domänens tillväxt de senaste par åren så framgår tydligt att ökningen inte är lika stark som tidigare. Jag minns hur vi brukade pricka 100 000-gränserna flera gånger om året med Loopia, men nuförtiden sker det mycket mer sällan.
Är det då, som .SE till viss del säger, att nästan alla redan har en .se domän?
Nej, enligt statistik från .SE så har bara 15 % av alla svenskar en egen domän. Även om många företag har ett domännamn så har den absoluta merparten av alla privatpersoner ingen egen domän.
Voffor då for?
Jag tror att en stor del av orsaken till detta är webbhotellen och registrarernas komplexitet. Trots att detta är en bransch som funnits i snart 15 år så behöver man fortfarande en rejäl dos datorkunskap för att skaffa sig domän, hemsida och e-post.
I mitten av 00-talet tog denna bransch steget från att främst lista en massa tekniska egenskaper (MB, GB osv), till att lyfta fram mjukare egenskaper. En hel del arbete inleddes även för att underlätta användningen av deras tjänster, men någonstans på vägen tog det ändå stopp.
För att nå 85 % av Sveriges befolkning så måste branschen bli enklare. De ska vara så enkelt att vem som helst, inom 5 minuter, ska kunna vara igång på nätet (med allt). Det är utmaningen inför, och efter, .se domän # 1 miljon.
Om dagens webbhotell inte gör det så kommer någon annan att göra det.
Bra skrivet! Håller med precis, det är dags att webbhotellen slutar sälja teknik och börjar enkla lösningar för vanligt folk. Ett ”Campaign Monitor”-webbhotell hade jag gärna sett. Är man enkel behöver man inte priskriga..