Apple säljer ut

Igår utannonserade Apple, som förväntat, en liten pekdator vid namn iPad.

iPad Ad  (Official Advertisement)

Jag tänker varken hissa (übersnabb processor, skönt gränssnitt och navigering, liten och lätt, operatörsoberoende 3G-modeller, bra integration med andra Apple-produkter osv) eller dissa (omöjligt att installera valfria applikationer, värdelös upplösning och format, hutlös prissättning av 3G-modellerna, en stor och ful ram runt skärmen, inget Flash-stöd osv) den.

Det är nämligen tydligt att Apple inte siktar på sin traditionella målgrupp.

Apple har under de senaste 10-15 åren växt från en mindre aktör med ett fåtal besatta användare (Mac-talibaner) till ett gigantiskt företag med miljontals användare inom alla kategorier. Från underground till mainstream.

Med denna förvandling följer även en förändring.

Apple iPad är egentligen inget som tilltalar mig, som redan har en suverän dator (MacBook) och mobiltelefon (Android). Visst vore det roligt att ha en iPad att leka med, men jag kan inte se att den fyller något tomrum för mig.

Jag har en stark känsla av att iPad är mer riktad mot gemene man, som har en vanligt (stationär) dator och en mer traditionell mobiltelefon. Nog för att många Apple-nördar kommer skaffa sig en iPad, men den kommer inte att få lika mycket kärlek som övriga Apple-produkter (över tiden).

iPad är helt enkelt Apple’s motsvarighet till Nintendo’s Wii. Tråkigt, men sant.

4 tankar på “Apple säljer ut

  1. Instämmer, Apple förvandlas. Jag gillar deras formspråk och sättet de skapa en atmosfär (gloria?) runt företaget.

    Hur ledare(n) som Jobs utmanar tiden och etablissemanget med tekniska innovationer.

    Sedan gillar jag också Android bättre pga sin öppenhet.

Kommentarer inaktiverade.