Skönheten med .SE:s nya affärsmodell

Igår fick jag ett infall och bestämde mig för att registrera ett par .se domäner. Jag har inte registrerat några domäner sedan dess att .SE införde sin nya affärsmodell, så jag surfade över till Frobbit för att ta reda på hur jag skulle lösa det.

Med den nya affärsmodellen följer även ett helt nytt tekniskt system. Ett system som förövrigt inte alltid har fungerat så som det har varit avsett, eller dokumenterat, av .SE. Många registrarer är inte helt klara med integrationen mot .SE och Frobbit är inget undantag.

Jag beställde därför en domän hos dem via e-post, bara för att få det kirrat och klart inom en timme. Efter en kort dialog med Patrik och Eva fick jag plöstligt tillgång till beta-versionen av deras nya system. Det kallar jag service! 🙂

Oavsett hur mycket jag gillar Frobbit och respekterar deras kunskaper om teknik, domäner och nätverk, så går det inte att blunda för att de är ena riktiga nördar och betan av deras nya system reflekterar givetvis detta. Deras system har nämligen inga krusiduller eller krims-krams alls. Och det är hur skönt som helst.

frobbit_beta

Med Frobbits nya system, kopplat mot det nya systemet hos .SE, kan jag nu visa, redigera och skapa kontakter och domäner blixtsnabbt. Även om jag har arbetat på flera olika domänombud förut så har jag aldrig tidigare varit med om en så snabb hantering. Jag beställde och registrerade en domän, bara för att se att den var registrerad några sekunder senare.

Det här är skönheten med .SE:s nya affärsmodell; registrarerna kan nu äntligen erbjuda registranterna de funktioner och möjligheter som de (eller vi) förtjänar.

Undrar du vad jag registrerade för domäner? Det var smurftown.se och koopia.se.

6 tankar på “Skönheten med .SE:s nya affärsmodell

Kommentarer inaktiverade.