David och Goliat

David vs. Goliat i KarateUnder min uppväxt, fram till dess att jag var nästan 20 år, så var jag med i en frikyrklig grupp (eller sekt). Det har bl a inneburit att jag har läst Bibeln, från pärm till pärm, åtminstone ett 10-tal gånger. Av alla berättelser från Bibeln finns det en som jag fastnade extra mycket för, en som jag än idag är väldigt fascinerad av.

Kampen mellan David och Goliat känner nog de flesta till. Han var ynglingen som ensam stod upp, enbart beväpnad med en slunga, mot en jättelik man och armé. Med en stark övertygelse och ett stort mod vann han mot alla odds.

David blev sedermera kung av Juda (nuvarande Israel) och förfader till Jesus. Om han inte hade bekämpat Goliat, om han hade lyssnat till de negativa tungorna och börjat tvivla, då hade vår historia sett helt annorlunda ut.

Det här har påverkat mig väldigt starkt.

Under hela mitt liv har jag sett upp till Davids bedrift. Det har inget med någon religion att göra, men jag har alltid brunnit för den ”lilla killen” (eller tjejen). Oavsett om jätten har varit stora människor i vardagen eller stora företag och stiftelser i arbetslivet så har jag bekämpat dem extra hårt.

När jag lämnade Binero så hade jag ett flertal alternativ till nytt jobb. Flera av dem innebar fräcka arbetsuppgifter, grymma förmåner och schysst lön. Men jag tackade nej till dem, för att istället satsa på en inte lika säker och välbetald uppgift.

Jag valde jobb efter mitt hjärta.

Reklamfritt.se

Reklamfritt.se har varit mitt jobb till 80 % de senaste 2 månaderna. Målet med denna sida och tjänst är inget mindre än att stoppa den pappersbaserade direktreklamen i Sverige. Med Reklamfritt.se kommer jag att ge järnet för miljön, för vår framtid och för alla konsumenter här i landet.

Det här är en kamp mot en bransch som omsätter 10 miljarder kronor om året.

Men även om fokus främst kommer att ligga på miljöfrågan så ska Reklamfritt.se även beröra frågor om teknik, företagsamhet och marknadsföring. För att uppnå vårt mål så måste vi givetvis erbjuda digitala alternativ till den pappersbaserade direktreklamen.

Reklamfritt.se är en omöjlig uppgift, eller en underbar utmaning.

Oavsett mitt arbete med Reklamfritt.se så kommer jag att fortsätta blogga här. Jag arbetar trots allt fortfarande med ett eget projekt till 20 % (och mer därtill). Och även där ska jag döda jättar.

Ps, vet du förresten vad Davids bästa vän hette? 😉

17 svar på ”David och Goliat”

  1. 10 miljarder? Har du räknat med pappersindustrins del då?

    ..och: Varför stoppa pappersbaserad direktreklam? Varför inte erbjuda bra digitala alternativ och se pappersbranschen minska genom lägre efterfrågan, eller det är kanske det du menar?

    • 10 miljarder är ett belopp som Intresseorganisationen Sveriges Annonsörer har räknat ut och som täcker den omsättning som främst berör direktreklamen. Enskilda pappersföretag omsätter avsevärt större belopp än så.

      Genom att sätta stopp för direktreklamen så kommer annonsörerna att bli tvungna att välja digitala och miljövänligare alternativ. Det finns ingen mellanväg här, många annonsörer har inte ens hört talas om digital marknadsföring.

  2. ”en omöjlig uppgift, eller en underbar utmaning”, instämmer, förstår att det är en underbar utmaning och önskar dig/er all lycka med projektet, bra initiativ! Det är mer än en gång man reflekterat över denna stora bunt som kommer hem, trots ”ingen reklam lappen”. Igen, stort lycka till!

  3. Det här är ett så sjukt underbart initiativ och du är helt rätt person att driva detta. Skulle vara så skönt att slippa reklamutdelarnas spring i trappuppgången helt och hållet. Lycka till!

  4. Jag fick hem klisterlapparna idag och jag är lite tveksam till deras effekt. Tanken är väl att dom ska fungera som ”Ingen reklam, tack”-lappar?

    Nu har jag ju misstänkt att dom skulle se ut som dom gör eftersom du har visat bild på din brevlåda, men jag trodde att dom lapparna som delades ut skulle se lite annorlunda ut. Att det står ”Reklamfritt.se” känns inte som någon garanti att personen som delar ut reklam ska förstå att jag inte vill ha reklam.

    Eller har jag missförstått något?

    • Roligt att du har fått klisterlapparna! 🙂 Vi kan inte garantera att du inte får någon reklam, men vi har ”betatestat” reklamfritt.se på ett flertal brevlådor/dörrar (i olika områden) under 1 1/2 månad och det har gått väldigt bra (vi har inte fått någon reklam).

      Tanken är att vi ska skapa en allmän debatt/opinion om direktreklamen med reklamfritt.se. Ju fler det är som sätter upp våra skyltar, desto större förståelse kommer alla brevbärare och reklamutdelare att få för dessa.

      Uttrycket ”reklamfritt” har f ö använts för att tacka nej till direktreklam tidigare.

  5. Jag visste inte att ”reklamfritt” var vedertaget, men då fungerar det kanske bättre. Själv hade jag nog gått på ”Ingen reklam” och sen ”Reklamfritt.se” mer som en logga nånstans, även om den nuvarande designen är mer stilren.

    Jag har redan sen tidigare en vanlig ”Ingen reklam, tack”-lapp av det enklare slaget och den har i princip fungerat felfritt hittills, så jag ska göra ett test med din lapp och se om det blir sämre 🙂

Kommentarer är stängda.