Läsvärt om alkylatbensin

Gissa vilken jag kör? Varken jag eller min fästmö har körkort. Vi reser istället kollektivt alternativt med moped eller våra cyklar. Mopeden vi har är en fin liten Bonnie Bajaj, en sk. allemansskooter, från mitten av 90-talet.

Även om mopeder är avsevärt bättre än bilar ur miljösynpunkt så snurrar de alltjämt på bensin och olja (om det inte är en elmoped). Det här är dessutom en tvåtaktare och de är sämre på att ta tillvara på bensinen (mer energikrävande) än fyrtaktare.

Men samtidigt är vår Bonnie så himla charmig.

Hur gör man då om man vill vara miljövänlig med en moped? Jo, man använder alkylatbensin.

Alkylatbensin innehåller nästan ingen bensen, aromater, polyaromater eller olefiner. Det är några av de farligaste kolvätena i bensin (de orsakar mest miljöproblem). Dessutom slipper man blanda i olja och motorn smörjs ändå bättre (än med bensin och olja).

Alkylatbensin funkar inte bara för mopeder. Gräsklippare, båtmotorer, motorsågar, trimmers och många andra två- och fyrtaktare mår bättre av alkylat. Vi använder faktiskt enbart alkylatbensin hemma, både för mopeden och alla andra bensindrivna maskiner.

Den enda nackdelen med alkylatbensinen är att den kostar mer än vanlig bensin. Vi köper femlitersdunkar från Jula, som går på ca 150 kr, vilket är 30 kr/liter. Två- och fyrtaktare drar dock mindre bensin än vanliga bilmotorer.

Vill du veta mer om alkylatbensin? Då kan jag tipsa om ett inlägg som min svärfar skrev om detta alldeles nyligen. Han fokuserar lite mer på båtmotorer och har även hittat en intressant film om alkylatbensinen. Spana in det vetja.

När vi ändå är inne på mopeder så kan jag berätta att jag ska fixa ett körbevis för en EU-moped inom kort. Från den 1:a september oktober är man nämligen tvungen att göra ett riktigt prov (som för ett vanligt körkort), men till dess är det bara en enklare kurs som gäller.

Jag har redan bestämt mig för vad jag ska skaffa för EU-moped. Det kommer bli en chopper moppe, en Pagsta original. Den är hur fräck som helst, hyffsat snabb och har plats för en extra passagerare. Ja, kanske t om en liten barnstol. 🙂

En röd Pagsta original

3 svar på ”Läsvärt om alkylatbensin”

  1. Kolla upp vad dina vanliga mackar tar. OKQ8 t.ex. ligger på ~17:-/liter (enligt sin hemsida) på bemannade stationer och då tycker jag man är så nära i pris att ekonomin inte längre är ett skäl att fortsätta använda standardbensin.
    Hemma hos föräldrarna har den här typen av soppa vid det här laget använts i säkert 25 år som motorsågsbränsle. Säljs av Lantmännen och heter där Aspen, borde därmed finnas på t.ex. Granngården. Vet dock inte priset där men det är betydligt angenämare rent arbetsmiljömässigt att använda den soppan när man sysslar med skogsvård än att köra på gammal vanlig oljeblandad bensin. Man bör tänka på att kolmonoxidutsläppen alltjämt är ungefär samma så det är fortfarande ingen bra ide att provköra sina maskiner inomhus.

    • Helt rätt. Om man kan hitta en mack med alkylatbensin på pump så är det att föredra, i synnerhet med tanke på priset. Själv har jag inte gjort det här på Värmdö.

Kommentarer är stängda.