Varför använder inte alla Linux?

Windows versioner

Jag har använt varenda version av Windows, från 1 till 11.

Jag minns hur stort det var med ett grafiskt gränssnitt i Windows 1, med fönster och muspekare, efter kommandotolken i MS-DOS. Jag minns möjligheterna i Windows 3-serien och vilken revolution Windows 95 var (med 32 bit, wow!). Herrejösses, jag installerade t o m Windows 98 med floppydisketter.

Jag minns Windows CE-ME-NT, kraftigt överskattade Windows 2000, befrielsen med Windows XP och besvikelsen Windows Vista. Jag minns (och ryser över) serverversionerna NT 3.51, 4 och 20xx-serien, när Microsoft ännu inte hade gett upp serversidan.

Jag minns lättnaden med Windows 7, det skrämmande gränssnittet i Windows 8, samt ständigt svällande Windows 10. Jag hade t o m en Windows-telefon, med fantastisk hårdvara från Nokia, som föll platt alldeles för snabbt. Windows många olika versioner de senaste 30 åren har varit en berg- och dalbana.

Men jag kan för allt i världen inte förstå hur någon frivilligt kan använda Windows 11.

Microsoft har misslyckats

Windows 11 är den värsta versionen av Windows någonsin. Det är ett otroligt långsamt operativsystem, som ständigt blir värre. Redan från början var det fullt av integritetskränkande funktioner och oönskad reklam. På sistone har det även lusats ner av diverse AI-funktioner.

Att installera Windows 11 är en utmaning. Tro mig, jag har gjort det ett 50-tal gånger.

Installation av Windows 11 på flera datorer
Installation av Windows 11 på flera datorer, från min tidigare arbetsplats.

Det är för det första snudd på omöjligt att installera Windows 11 utan ett uppkopplat Microsoft-konto. Det är en utmaning att undvika alla övervaknings/integritetskränkande alternativ och irriterande att få bort all reklam och oönskade funktioner.

Lägg på detta till Microsofts satsningar på AI, med integrationen av Copilot överallt och lite till. Visst, men kan redigera registret och köra diverse script för att få bort Copilot, men vid nästa uppdatering är Microsofts AI tillbaka. Ja, det har hänt upprepade gånger.

Microsoft vill verkligen, verkligen att deras kunder ska använda AI.

Ai forced usage

Microsoft är som bekant djupt insyltade med OpenAI, Nvidia och flera andra större aktörer i AI-bubblan. Men trots Microsofts intensiva satsningar och marknadsföring av Copilot är det bara strax över 1 % av alla AI-användare som kör Copilot (på webben). Det säger en hel del.

Har du hört talas om Windows Recall?

Det är Microsofts verktyg för säkerhetskopiering av Windows, som skapar skärmdumpar av operativsystemet var och varannan sekund. Dessa dumpar allt, utan hänsyn till känslig information. Och när Recall släpptes var skärmdumparna enkla att hitta och hämta (utan kryptering eller skydd).

För väl då att Microsoft fortlöpande uppdaterar och förbättrar Windows, eller? Nja, faktum är att deras uppdateringar, upprepade gånger, har orsakat krascher och dataförluster i grundläggande funktioner såsom filhanteraren, aktivitetshanteraren anteckningar osv.

Microsoft lyckas på något sätt att göra Windows 11 värre, om och om igen.

Microsoft har över 67 % av marknaden för operativsystem till datorer. Mer än en tredjedel av denna andel använder ännu Windows 10, trots att det operativsystemet inte längre säkerhetsuppdateras. Det är den sämsta uppgraderingstakten för Windows någonsin.

Det går att krångla sig runt det mesta i Windows, men varför ska man göra det, när det finns bättre alternativ?

Men, Apple då?

Om man inte vill använda Windows är det enklast att bara köpa en Mac. Men Apple är inte bättre än Microsoft. Att Apple inte tvingar på sina användare fler AI-funktioner beror bara på att de är långsammare än Microsoft på att integrera det i sina system.

Tro inte att Apple inte vill. Eller inte kommer att tvinga på sina användare diverse AI-funktioner.

Apple kan komma att lära av Microsofts misstag, men de lär fortsatt låsa in sina användare i deras eget ekosystem. En dator, eller telefon, från Apple använder man på nåder av Apple, tro inget annat.

Uppgradera din dator till Linux

Om man vill äga och kontrollera sin egen dator och data är Linux det enda rätta.

Parallellt med Windows har jag använt många olika versioner av Linux och BSD. FreeBSD var min ”första kärlek”, det var operativsystemet som jag byggde Loopias tekniska plattform med. Men Linux har främst varit operativsystemet på min egen dator de senaste 30 åren.

Till skillnad från Windows så har Linux bara blivit bättre med åren. Det brukade vara svårt att använda Linux, men nu kan verkligen alla använda det. Att installera Linux är många gånger enklare och går mycket snabbare än att installera Windows.

Den senaste versionen av Windows kräver en snabbare processor samt hårdvara med stöd för särskilda säkerhetsfunktioner. Datorer tillverkade innan 2021 kan fungera utmärkt (nåja) med Windows 10, bara för att vara omöjliga att uppgradera till Windows 11.

– Det bara fungerar med Linux

Linux fungerar med nästan vilken dator som helst. Min gamla bärbara Macbook Air från 2011 är ett bra exempel, den är ännu blixtrande snabb med den senaste versionen av Ubuntu Linux.

Macbook Air 2011 med Ubuntu 25.10
Macbook Air 2011 med Ubuntu 25.10

Linux marknadsandel för operativsystem är blygsamma 4 %, men det är en siffra som ökar snabbt. Alla webbläsare (även Microsoft Edge) fungerar med Linux och det finns programvaror som ersätter, samt är fullt kompatibla, med allt från Microsoft Office till Adobes programsvit.

Många Windows-program kan även köras i Linux genom Wine.

Företaget Valve, som står bakom Steam (världens största plattform för PC-spel), har tagit fram en egen variant av Linux. De har även utvecklat ett kompatibilitetslager baserat på Wine, som heter Proton, för att Windows-spel ska fungera i Linux.

Tack vare Valve’s satsningar på Linux och Proton fungerar 90 % av alla Windows-spel även med Linux. Det har fått tusentals PC-användare och entusiaster att byta från Windows till Linux.

Linux är inte bara ett operativsystem, det är en konkurrensfördel.

– Testa Linux, helt utan risk

Windows är ett operativsystem som kostar pengar. Även om kostnaden ofta inte syns, då priset är inbakat med hårdvaran, eller datorn ifråga. Till skillnad från Windows är Linux helt gratis och dessutom enkelt att testa, utan att riskera något.

De flesta Linux-distributioner kan enkelt laddas ner från respektive distributions hemsida. Man laddar ner en ISO-fil, eller en skärmavbild, som läggs in på en USB-sticka med ett program som t ex balenaEtcher. Därefter är det bara att starta om sin dator och starta den från USB-stickan.

Hur man startar från en USB-sticka varierar mellan olika datorer. Det brukar vara att man behöver trycka in en funktionsknapp, såsom F10 eller F12, när datorn startar upp. Om du är osäker på din dator, sök bara efter din datormodell + USB boot i valfri sökmotor, så hittar du rätt.

När man startar upp Linux från en USB-sticka så kan man testa operativsystemet utan att installera det. Om du aldrig kört Linux tidigare så skulle jag rekommendera dig att göra det först. Testa t ex att öppna en webbläsare, att lyssna på musik eller att skapa ett dokument.

Om du inte installerar Linux från USB-stickan så kommer ditt tidigare operativsystem att starta upp vid nästa omstart av din dator. Det är väldigt enkelt och helt riskfritt att testa Linux.

Om, eller när, du vill installera Linux är det bara att följa ikonen/genvägen för det. Om du har installerat Windows tidigare kommer du bli överraskad av hur enkelt det är.

– Det svåraste med Linux

Att Linux ännu inte har tagit över världen beror förmodligen på att det är ett operativsystem som kan verka vara väldigt splittrat. Det finns inte bara en variant, eller distribution, av Linux. Det finns hundratals distributioner att välja mellan, till skillnad från en version av Windows.

Ju fler alternativ det finns att välja mellan, desto svårare är det att ta ett beslut.

Att det finns så många alternativ beror på att Linux egentligen bara är en kärna (kernel) till ett operativsystem. Utöver kärnan behöver man ytterligare funktioner för att få ett fullständigt operativsystem. Olika Linux-distributioner har olika fokus (säkerhet, prestanda, användarvänlighet osv.), med funktioner som varierar därefter.

Jag har testat åtminstone ett 20-tal olika Linux-distributioner genom åren, men det är en distribution som jag alltid brukar återkomma till: Ubuntu Linux.

Ubuntu är inte den snabbaste, säkraste eller tuffaste Linux-distributionen. Det är inte nämnvärt coolt eller speciellt att köra Ubuntu och det har förekommit en del frågetecken kring Ubuntus ledning, affärsmodell och filosofi genom åren.

Men Ubuntu fungerar. Det är enkelt att installera, använda och anpassa. Det är otroligt mycket snabbare, säkrare och stabilare än Windows. Ubuntu är Linux för oss som bara vill att Linux ska fungera, utan några problem.

Tack och hej, Servebolt

Efter nästan 3 år är det dags för mig att skiljas från Servebolt. Eller ja, vi skiljs inte åt helt då jag ännu använder deras tjänster, men jag arbetar inte längre för dem från månadsskiftet. Jag har istället fått en anställning på ett lokalt företag, här på Värmdö.

Det går inte att prata om Servebolt utan att starta med deras tekniska plattform. Jag glömmer aldrig när jag flyttade min första webbplats, från en kraftfull och snabb server hos DigitalOcean, som var optimerad på alla möjliga sätt. Laddningstiderna halverades, utan några kodändringar.

Sedan dess har jag flyttat och snabbat upp 100-tals webbplatser med Servebolt.

Med Servebolt utvecklades min säljteknik och lösningsförmåga i kontakt med olika webbyråer. Jag fick resa till olika WordCamps i Europa, samt föreläsa vid flera av dem. Min kunskap om optimering av webbplatser har förbättrats och gett upphov till flera olika artiklar under denna tid.

Samling i Oslo inför Black Friday 2019

Servebolt har varit en riktigt bra uppdragsgivare. Min arbetstid och arbetsplats hemma gav mig möjlighet att lämna och hämta mina barn på skola/förskola, samt spendera flera timmar extra med dem varje dag. För det är jag tacksam över allt annat.

Även om jag arbetade som konsult på distans för Servebolt så var de inkluderande och fick mig att känna mig som ”en i gänget”. Det är bra och fina människor, som jag kommer att sakna.

Tack för allt Servebolt! Vi ses snart igen på andra sidan supportchatten. 🙂

Ecoegg tvättar inte rent

Jag gillar att testa nya miljövänliga och kostnadseffektiva lösningar. Härom veckan ramlade jag över Ecoegg, ett tvättmedel i form av ett ägg som man fyller med mineralstenar (?). Det skulle vara både bra för miljön samt räcka uppåt en 3 år, så det var win-win.

Problemet är bara att Ecoegg inte fungerar.

Ecoegg fungerar inte
Ecoegg smutsar ner istället för att tvätta rent

Jag tvättar dagligen hemma och har testat flera olika tvättmedel (samt tvättnötter). Ecoegg fungerar varken med tvätt i 40 eller 60 grader, även om man följer deras instruktioner exakt. Kläderna är fortsatt smutsiga och illaluktande.

Jag googlade Ecoegg innan mitt köp, men hittade inga sanna recensioner. Förhoppningsvis att detta inlägg kan få någon att spara en slant på att inte köpa Ecoegg.

Rocka på, Tommy

Tommy K Johansson, en av de första – och ett tag den största – IT-bloggaren i Sverige har gått bort.

Jag kände inte Tommy. Vi var bekanta på nätet, vi hade kontakt under 15 år och de två sista åren arbetade vi med en ny hemsida åt honom. Men vi träffades aldrig.

Jag gillade Tommy. Vi har samma intressen i datorer och hårdrock. Jämngamla ungar. Vi hade rätt bra kontakt, särskilt via DM på Twitter. Vi hördes senast härom helgen.

Tommy var sjuk. Han hade Crohns sjukdom. Jag vet inget om den sjukdomen, men jag märkte att han emellanåt var väldigt medtagen. Han försvann liksom i perioder.

Jag försökte hjälpa Tommy. Hans server och blogg mådde inte så bra. Han hade inte tid eller ork att lösa det själv. Hans tema och funktioner fungerade inte med PHP 7, så jag satte upp ett nytt tema/funktioner som liknade det gamla. Tommy gillade det skarpt.

Vi skulle flytta hans blogg här inom kort, men vi kom aldrig så långt. Jag hoppas kunna hjälpa till att arkivera hans blogg nu istället.

Tommy var en vänlig och omtänksam människa. Han hjälpte hundratals, om inte tusentals, människor på nätet. Han är mig saknad. Tack för allt Tommy, rocka på!

Old school rules

Jag har en plan för vilken/vilka bilar vi ska ha hemma. Den tar sakta form. Nu är en av två bilar på plats, med vår Saab 96 från -62. Den ska få sig en enklare genomgång, inför sin sista besiktning. Sen blir det tvåtaktbus resten av sommaren.

Saab 96 -62

Samtidigt ska vår pickis skruvas ihop och säljas, samt vår 9-3X avyttras så småningom. Men då ska vi även ha fått den andra bilen på plats enligt plan.