För lite mer än ett år sedan berättade jag att .cn hade passerat .de och tagit platsen som världens största nationella toppdomän. Då fanns det 12,3 miljoner .cn domäner och 12,1 miljoner .de domäner.
Men nu är det dags att revidera påståendet om den gula faran.
Den tyska toppdomänen .de har nämligen återtagit förstaplatsen (som de tidigare haft under många års tid). Inom en vecka kommer det att finnas 13 miljoner registrerade .de domäner. Samtidigt har .cn tappat 1,5 miljoner domäner, inom loppet av en månad, och har nu ca 12,5 miljoner domäner.
1,5 miljoner är nästan dubbelt så många domäner som det finns under .se.
Hur kommer det sig att Kina har tappat så många domännamn så snabbt? Jo, det är resultatet av en kampanj där ett års registrering bara kostade 1 yuan (ca 1 kr). Nu har det gått ett år och kostnaden för en .cn domän är återställd (ca 100 kr/år).
Det här påminner rätt så mycket om tidigare kampanjer med t ex .SE. Detsamma gäller iofs alla toppdomäner som kör sådana här kampanjer (och de är fler än man kan tro). Men kan man inte göra något för att undvika bortfall, när man kör sådana här kampanjer?
Jag tror man kan dämpa ”fallet” genom att reducera kostnaden året därpå.
Om prisskillnaden är mindre, blir bortfallet mindre likaså. Då endast kampanjdomänerna berörs blir intäktsbortfallet minimalt, både för Registry och Registrarer (som förövrigt kan tillämpa samma praxis med andra tjänster). Nästföljande år kan ordinarie pris gälla.
Men till dess att .cn (och alla andra toppdomäner) fattar det, eller ens vågar sig på ett sådant upplägg, så kommer vi fortsätta se sådana här dramatiska uppgångar och bortfall. Mycket väsen för ingenting helt enkelt.
Deutschland über alles (http://cli.gs/q5Pvs)
This comment was originally posted on Twitter