Go Daddy kommer till Europa

Det amerikanska företaget Go Daddy, som är världens största domänregistrar och ett av de största webbhotellen, har precis etablerat sig i Europa. De har slagit upp en serverhall i Nederländerna, för att ge befintliga och nya kunder i Europa snabbare, säkrare och stabilare tjänster.

Det är åtminstone vad deras pressrelease säger.

I samband med detta har Go Daddy infört stöd för ett flertal europeiska toppdomäner, såsom .es, .de, .nl och .eu. De har även öppnat ett spanskt supportcenter, med lokal telefonsupport.

Men när det gäller .se lyser Go Daddy med sin frånvaro.

Go Daddy är inte bara en stor aktör, som kan påverka utvecklingen av den europeiska webbhotells- och domänmarknaden avsevärt, det är även ett rätt så provokativt företag. De är sedan tidigare (ö)kända för sin reklamfyllda hemsida, sin sexistiska reklam (under Super Bowl) samt en hård (och berättigad) kritik av .eu domänen.

Att Go Daddy kommer till Europa är intressant. Historiskt sett har nämligen USA varit den, i särklass, största webbhotellsmarknaden. Europeiska webbhotell har slagit sig blodiga för att etablera sig där (1&1 etablerade sig genom att erbjuda alla amerikanska kunder gratis webbhotell i 3 års tid). Det här är den största amerikanska etableringen i Europa (ja, Rackspace är mindre).

Sist men inte minst – Go Daddy erbjuder webbhotell med obegränsad trafik och utrymme. 😉

4 thoughts on “Go Daddy kommer till Europa”

  1. Får känslan du har vänt i din åsikt om detta med obegegänsad trafik eller utrymme. Eller är det så att du alltid varit för obegränsat i marknadsföring?

    Som du säger så påverkar det när större företag går in med denna typ av marknadsföring för rätt eller fel måste många föja efter. I min mening så är det fortfarande så att varken GoDaddy eller 1and1 kan leverera obegränsat utan kör med vad som var vanligt även här – reglering i avtal. Det finns ju teoretiska och praktiska begränsningar som helt enkelt måste regleras.

    Känns som en riktigt stor siffra är mer tydligt än obegränsat. Detta kommer dock få många att gå till obegränsat för att det blir en standard i hur man måste marknadsföra peaketen oavsett tydligheten.

  2. Hur kan du skriva om GoDaddy utan att också nämna http://nodaddy.com/?

    De verkar i vissa avseenden vara ungefär lika lättmedgörliga som Google om de tycker att du har fel.

Comments are closed.