Spam från Svenska Domäner AB, del 2

Minns ni mitt tidigare inlägg om spam från Svenska Domäner AB? Det har hänt en del sedan dess.

Jag är nu uppe i totalt 4 st olika oönskade e-postmeddelanden från Svenska Domäner AB. Av dessa har jag anmält 3 st till Konsumentverket. Efter det senaste spammailet tog jag kontakt med KV för att se vad de gör åt saken.

Efter viss förvirring (testa t ex att ringa KV:s växel på 0771-42 33 00 och välj alternativ 1) och lite brevväxling med dem fick jag idag följande svar från KV angående Svenska Domäner AB:

Från: Konsumentverket
Ämne: SV: SV: SV: Annat ärende
Datum: 25 september 2009 13.48.29 CEST
Till: Jonathan Sulo

Hej
Konsumentverket har fått in 8 anmälningar från fem olika personer däribland dina tre anmälningar. Konsumentverket har möjlighet att inleda tillsynsärenden mot företag som inte följer reglerna mot spam. Inget ärende är ännu inlett mot Svenska Domäner men det kan komma att inledas om det allmänna konsumentintresset bedöms vara tillräckligt stort.

Med vänlig hälsning,
Magnus K****
Jurist
Rättsavdelningen
Konsumentverket

(efternamnet redigerat pga PuL)

Så, vad händer nu då?

För det första, om du har fått/fortfarande får spam från Svenska Domäner AB så ska du anmäla det till Konsumentverket. Ju fler det är som anmäler dem, desto större är sannolikheten att det följs upp.

För det andra så är Svenska Domäner AB en ackrediterad registrar till .SE. Och i .SE:s registraravtal (PDF) står bl a följande:

14.5. Registraren får inte skicka ut obeställd kommersiell information genom elektronisk post (s.k. ”spam”) eller fax till Innehavare såvida inte uttryckligt samtycke dessförinnan har inhämtats från Innehavare.

Oavsett hur KV agerar så kommer jag att ta detta vidare med .SE. Mer information följer med andra ord… 🙂

7 svar på ”Spam från Svenska Domäner AB, del 2”

  1. Borde lösa sig för dig, du har ju bra kontakter med .se, så det vore väldigt konstigt om de inte skulle assistera.
    Tycker att det låter väldigt konstigt att KV inte gör något åt detta, de skall ju arbeta för konsumenterna.

  2. Anmälde själv mitt spam från svenskadomäner och fick igår ett till, men nu verkar det inte gå att nå KV på länken ifråga. Istället nås man av en påloggningssida. Hur kommer man vidare?

    • Bra fråga. Konsumentverket har lanserat en ny hemsida, där det inte går att anmäla oönskad e-postreklam. Jag har kontaktat dem om detta, uppdaterar mina inlägg så snart den möjligheten är på plats igen.

  3. Sådär, då har jag också anmält de två spam jag fått från Svenska Domäner!
    Får hoppas det ger någon utdelning…

  4. Jag köpte en domänadress svenska domäner vilket jag nu ångrar. För det första tar de ut mycket högre priser på sina adresser än andra domänföretag. För det andra så har de kommit på en fiffig metod så att man ”blir fast” hos dem. Jag hade inga planer på att ha kvar denna adressen men fick nyligen en faktura ifrån dem och eftersom jag inte sagt till 1 mån i förväg som avtalet säger så måste jag betala. Jag har andra domänadresser och där är det bara att inte betala fakturan så har man inte kvar adressen. De förvarnade inte ens eller frågade innan fakturan kom vilket jag tycker är anmärkningsvärt. Jag är alltså fast 1 år till…
    Lagen säger: ”Förnyelse av domännamn innebär att en registrar åtar sig att på begäran av en innehavare förnya registreringsperioden för dennes domännamn.”

Kommentarer är stängda.