Avskräckande miljövänlighet

Tidigare idag blev jag tillfrågad, av en reklambyrå, om jag ville ställa upp på en intervju om webbhotell och marknadsföring på nätet (med fokus på Facebook). Det lät spännande och med tanke på min erfarenhet, av såväl webbhotell som denna form av marknadsföring, så gick jag med på det.

När jag fick frågorna märkte jag att personen i andra änden hade hört en del om Kaizr. Inget konstigt med det, men då jag inte marknadsför Kaizr än så föreslog jag istället att intervjun kunde handla om Reklamfritt.se.

Jag har marknadsfört Reklamfritt.se med alla möjliga tänkbara och otänkbara metoder, såväl online som offline, utan någon “traditionell marknadsbudget”. Det har istället varit gerilla/virala kampanjer för hela slanten.

I slutet av förra året körde vi t ex en Twitter/blogg-tävling med reklamfria Spotify-konton, vilket genererade grymt mycket trafik, och för en månad sedan drog vi igång en fansida på Facebook, som nu har över 23 000 fans.

Tack vare detta växer Reklamfritt.se med ca 1 000 nya medlemmar i veckan.

Men till min stora förvåning så fick jag ett nej från reklambyrån. De var rädda för att deras kunder skulle ta illa upp. Eller för att citera dem ordagrannt: det rimmar inte bra – varken för byrån, bloggen eller deras kunder.

Jag försökte sätta mig in i deras situation och föreslog att de skulle fokusera på vår marknadsföring, som intervjun ändå skulle handla om, snarare än vår målsättning. Det borde deras kunder väl ändå vara intresserade av. Eller?

Men icke sa nicke, det blev tack och hej.

Nu grämer jag mig inte över det här. Det hade givetvis varit roligt att få till en intervju om Reklamfritt.se och vår marknadsföring (och jag är öppen för det om någon annan är intresserad), men jag fick ändå ut något av det här.

När man arbetar med marknadsföring så får man aldrig vara rädd för att hitta nya upplägg. Det gäller egentligen allt, inte bara marknadsföring. Jag har alltid, under min tid på Loopia, Binero och Reklamfritt.se, försökt hitta nya infallsvinklar i olika sammanhang.

Det har inte bara stimulerat mig till att skriva intressanta och roliga saker, det har även uppskattats och länkats rejält. Vissa tycker att det är SEO, själv menar jag att det är nyfikenhet.

För att kunna avancera så behöver man många gånger även provocera. Det är bara på sätt som man kan finna sina begränsningar (och möjligheter).

Och med det sagt lovar jag att skriva ett inlägg, under 2010, om hur man bäst skövlar en skog. 😉

 

Jag har valt att inte namnge denna byrå eftersom min avsikt inte är att hänga ut dem. Det kan finnas många andra orsaker till deras agerande, utöver det jag har skrivit. De är inte heller ensamma om att fega ur om Reklamfritt.se. Pappersreklamen har såväl starka motståndare och anhängare.