Backuper hos webbhotell i all ära; det händer även den bästa att en backup försvinner, inte fungerar eller inte kan återställas. Dessutom kan de flesta webbhotell inte återställa en backup utanför kontorstid.
Om du är lite smart så litar du inte blint på ditt webbhotell när det gäller backuper, utan tar även en separat säkerhetskopia. Därför tänker jag visa hur man tar en billig och enkel backup av WordPress, med hjälp av molntjänsten Rackspace Cloud.
Kostnaden för denna lösning varierar beroende på hur mycket du tar backup av. Rackspace debiterar ~1 kr/GB data och ~50 öre/GB trafik. En daglig backup av 1 GB data, med trafik, kostar inte ens 20 kr/månad. Det är rätt så överkomligt.
En annan smart sak med detta upplägg är att backupen skapar separata (komprimerade) filer för databas, tillägg, teman och uppladdade filer (t ex bilder). Dessutom är backupen enkelt tillgänglig genom en webbläsare.
Är du såld än? Bra, då kör vi!
1. Skaffa ett konto hos Rackspace Cloud
Besök denna sida och välj enbart Cloud Files (om du inte vill köra några andra tjänster hos dem). Fortsätt med formuläret och ange alla nödvändiga uppgifter. De kommer att ringa dig och bekräfta dina uppgifter, vilket sker inom någon timme.
2. Skapa en container & hämta din API-nyckel
När kontot hos Rackspace är uppsatt så loggar du in i deras kontrollpanel. Där klickar du dig först in under Hosting > Cloud Files och skapar en container. Ge den ett någorlunda smart namn, t ex dindoman-backup.
Sedan klickar du dig vidare under Your Account > API access och hämtar din API-nyckel.
3. Installera WordPress-tillägget Updraft
Tillbaka i wp-admin för din WordPress-installation så installerar och aktiverar du WordPress-tillägget Updraft.
4. Konfigurera Updraft
Klicka dig sedan in under Inställningar > Updraft. Här anger du en mapp (behöver vara skrivbar) där din backup ska skapas på din server (för att därefter skickas vidare till Rackspace) samt hur ofta en backup ska tas. En gång om dagen räcker gott och väl för de flesta.
Till sist så anger du uppgifterna som efterfrågas från Rackspace Cloud (användarnamn, API-nyckel och containernamn) och avslutar med att spara ändringarna längst ner.
Därefter är du klar!
Sweet! Det går ju att skicka via FTP också, det gillar vi. Blir nog till att installera. Tack för tipset!
Nice! Vad skiljer detta och exempelvis backup till s3?
För min personliga, lilla blogg räcker gmail annars gott och väl. Vecko-backup skickas dit.
Bra tips, backup av bloggar är nog eftersatt. Det finns ju också wp Time Machine med backup till DropBox, om man föredrar det. (Jag har inte testat det, men jag ska nog göra det.)
En sak värd att tänka på här är att om någon obehörig tar sig in i wordpress med administratörsrättigheter (säkerhetshål i wordpress och/eller plugins är helt helt ovanligt). Då kommer man även över den API-nyckel som används för att göra backups, samma API-nyckel kan även användas för att slänga de backuper som är gjorda.
Just av den här anledningen brukar pull vara att föredra över push när det gäller backups.
Trevlig lösning!
Håller med Fredrik annars, föredrar en pull av backup.
Själv kör jag ett script (AutoMySQLBackup) som dumpar/zip:ar mysql:en, sedan synkar jag det och hemsidorna från en billig vps med Unison över ssh.