K-märkta webbhotell

Dagens stora händelse i den svenska webbhotellsbranschen är den nedtid som drabbade FS Data, tack vare ett omfattade strömavbrott i Helsingborg. Att sådana här saker inträffar är inget nytt, detsamma hände med Loopia i Västerås för inte alltför länge sedan (och det har hänt med många andra aktörer likaså).

Det som däremot fascinerar mig, i båda dessa fall, är det faktum att FS Data och Loopia hävdar att de inte har några dieselgeneratorer eftersom de använder k-märkta byggnader. En kulturmärkt byggnad får inte “rivas eller förändras på sådant sätt att det kulturhistoriska värdet minskar” enligt Wikipedia.

Nu är jag inte (längre) tillräckligt väl insatt i hur FS Data och Loopia hanterar sina servrar för att jag med säkerhet ska kunna säga att dessa påståenden är rätt eller fel. Tro mig, det kan vara ett helvete att förhandla om byggnadstillstånd med en k-märkt byggnad. Men ändå, ingenting är egentligen omöjligt.

Dieselgeneratorer finns i alla former och färger. Det handlar om allt från små och enkla generatorer som startas för hand till enorma och hypermoderna aggregat som drar igång på automatik. Praktiskt taget varje enskilt behov av dieselgeneratorer kan idag tillgodoses, utan större problem.

En dieselgenerator måste inte fysiskt sett befinna sig i det hus/byggnad som den ska försörja med ström. Det är faktiskt en fördel att inte ha generatorn inomhus, eftersom dieselförbränningen måste ventileras ordentligt.

Oavsett vad så finns det några saker som k-märkta webbhotell kan göra omedelbart, utan att det påverkar någon byggnad och med många nöjda (eller mindre missnöjda) kunder som följd. Läs och lär nu, kära vänner.

  1. Fixa en extern server.
    Alla, och då menar jag verkligen alla, kan sätta upp en server utanför sin egen fysiska verksamhet. Denna server kan agera webb, DNS och mail för webbhotellet ifråga under strömavbrottet. På detta sätt får kunderna hjälp och information snabbt och enkelt.
  2. Informera så tydligt som möjligt.
    Berätta vad som händer, när det händer. Uppdatera informationen frekvent, även om inget nytt finns att rapportera. Tänk er in i era kunders situation, hur mycket information skulle ni själva vilja få?
  3. Var ärliga och uppriktiga.
    Ljug inte för era kunder. Det löser aldrig några problem. Era kunder är smarta, dom förstår om det ni säger inte stämmer. Det är värre att mörka än att vara brutalt ärlig om era svagheter.

Det jag först och främst hoppas är att FS Data och Loopia (och alla andra webbhotell) gör sitt yttersta för att visa att vår bransch är tillförlitlig, stabil och seriös. Det är något som alla tjänar på i slutändan, såväl leverantörer som kunder.

3 tankar på “K-märkta webbhotell

  1. Henrik, bloggspam fungerar inte här.

    Kristofer, helt rätt. Om inte annat bör man förbereda sin tekniska infrastruktur ordentligt om man bedriva en serververksamhet i sådana lokaler.

Kommentarer inaktiverade.