Loopia skjuter sig själva i foten

Loopia har idag, efter en väldigt lång tids utveckling, lanserat ett nytt gränssnitt till Loopia Kundzon. Det gamla gränssnittet är förvisso rätt så snabbt, enkelt och logiskt strukturerat, men det är alltjämt en kvarleva från 2001. Det var faktiskt Sam som ursprungligen designade det. 🙂

Det nya gränssnittet hos Loopia är fräsigt, med en massa AJAX och grafiskt lull. Till en början tyckte jag att det var lite svårt att få en bra överblick, men de har löst navigeringen i toppen på ett smidigt och smart sätt (med menyer som expanderas/minimeras när man för muspekaren över dem).

Toppmenyn i Loopia Kundzon

Mitt första intryck av det nya gränssnittet för Loopia Kundzon är positivt.

Något som däremot inte är riktigt lika positivt är “uppgraderingen” av deras webbhotellspaket. För att matcha/knäcka Binero så har Loopia utökat både trafik och utrymme i sina paket. Nu får man 5 respektive 10 GB utrymme hos Loopia. Hur bra som helst… eller?

Kollar man lite närmare så hittar man en väldigt ful detalj:

Loopias e-postutrymme

300 eller 500 MB utrymme för e-post är ingenting. Det är faktiskt så lite att det är skamligt. Hos Google får man 7 GB e-postutrymme helt gratis (eller 25 GB utrymme för ca 250 kr/år). Nej, det här är inte alls bra.

Nu kanske du tänker “men vadå, jag kan ju köra hemsidan hos Loopia och lägga e-posten hos Google?”. Det är helt rätt (och något jag skulle rekommendera), men det är helt emot Loopias tidigare uttalanden om hur de ska leverera tjänster till sina kunder.

Förra året var nämligen Jimmie Eriksson, som är kontorschef på Loopia, en av talarna på Internetdagarna. Under ett seminarium om Googles hot mot webbhotellen så avfärdade han detta hot genom att påstå att kunderna föredrar att samla sina tjänster hos en leverantör (klicka här för bilder och ljudinspelning).

Med en “officiell inställning” som detta är Loopias e-postutrymme ett skott i foten på dem själva, eller ett slag i ansiktet på deras kunder. Deras påstående om att detta är en uppgradering (med tillhörande skrattretande pressrelease) är direkt missvisande och det faktum att det är omöjligt att fritt fördela utrymmet mellan hemsida och e-post är tragiskt (“Full frihet!”, my ass).

Så, gör om och gör rätt nu Loopia. Jag vet att ni kan det.

13 tankar på “Loopia skjuter sig själva i foten

  1. Jag tycker att amerikanska webbtjänster alltid ger mycket mer för mycket mindre pengar. Jag har inte kunnat hitta någon svensk variant som ger lika många möjligheter.

    • Ja, de amerikanska webbhotellen ligger ett par år före sina svenska motsvarigheter. Att de har lägre priser beror på lägre kostnader där borta (det är inte billigt att driva företag eller hantera teknisk infrastruktur i Sverige). Om man är tvungen att ha en massa utrymme och trafik, utan krav på svarshastigheter, så är jänkarna nog att föredra.

      Men samtidigt, varför inte köpa svenskt? 😉

  2. Jag misstänker att Loopia kör en rövare för att få bort användare från deras mailplattform. Att först slå på stora trumman med ett nytt system som skall slå allt och alla och sen öppet erkänna att man har en plattform som inte pallar trycket lär inte hända.

    Flitiga epostanvändare kommer med stor säkerhet flytta eposten till andra företag och Loopia blir bara glada för deras supersystem kommer fungera som ljummen sirap istället för fryst.

  3. Hoppas Loopia går i konkurs så jävla dåligt företag, Binero.se äger så satan 😉

    Loopia är ju totalt semst missnöjd kund där.
    Man va ju helt sjuk i huvudet att man ens testade det.

Kommentarer inaktiverade.