Att arbeta för Internets bästa

Jag arbetar för en svensk Internetstiftelse.

Det är en mening som, för inte alltför många år sedan, hade varit otänkbar för mig.

Jag har en bakgrund från flera av Sveriges största webbhotell och domänleverantörer, såsom Loopia och Binero. Jag har drivit framgångsrika webbprojekt, omprofilerat en av webbhotellsbranschens äldsta aktörer samt etablerat en helt ny typ av tjänsteleverantör i Sverige.

Gemensamt för alla mina tidigare uppdrag och arbetsgivare är att de har varit mindre verksamheter, eller ”start-ups”. Små team med enkla processer och snabba beslut. Fokus har alltid varit att maximera vinst och resultat, att nå en så stor målgrupp som möjligt med så enkla medel som möjligt.

Nu arbetar jag sedan några veckor tillbaka på Netnod.

– Vad är Netnod?

Många läsare av min blogg känner nog till Netnod, men för de som inte gör det så är det ett dotterbolag till Stiftelsen för Telematikens utveckling (TU-stiftelsen), som bl a driver de centrala knytpunkterna för Internet i Sverige på ett neutralt och självständigt sätt.

Netnods syfte, enkelt uttryckt, är att göra Internet bättre. Den vinst som genereras i verksamheten investeras i verksamheten. Netnod bidrar på många olika sätt till Internet, med allt från bidrag till forskning och standarder samt utveckling och förstärkning av samhällskritisk infrastruktur.

Netnod hanterar I-root, en av 13 st root-namnservrar (för hela Internet) och ansvarar för tiden i Sverige. Netnod har ett globalt anycast-nätverk som hanterar ett stort antal toppdomäner och har nyligen introducerat en primär DNS-tjänst, samt blivit registrar för .se och .nu domäner.

Det är här jag kommer in i bilden.

– Hur gick det här till?

Det finns få människor i Sverige med den erfarenhet, kunskap och nätverk som jag har inom DNS och domännamn. Jag brukar skoja och säga att jag har sålt flest domännamn i Sverige, men tjänat minst på det. Det är nog inte så långt från sanningen ändå.

DNS och domännamn är ett stort intresse, snudd på en passion, för mig.

När vi på Loopia en gång i tiden dumpade priset på .se domäner, samt kritiserade Internetstiftelsens affärsmodell, prissättning och transparens, så var det inte bara för att kunna sälja fler domännamn. Det var även ett sätt att demokratisera och tillgängliggöra Internet för fler människor.

Runt år 2000 kostade en .com domän $6 USD, medan en .se domän kostade nästan en tusenlapp.

Detta låg till grund för en ny branschorganisation, Registrars.se, som bidrog till en ny affärsmodell för Internetstiftelsen, registrarer och domäninnehavare. Det gav även en rejäl sänkning av priset på .se domäner samt bidrog till större transparens inom Internetstiftelsens finansiella satsningar.

Med facit i hand gjorde vi rätt. Men det var en svår process, under en lång tid, med mycket arbete och dessvärre konflikter därtill. Att skilja på sak och person är inte alltid så enkelt, särskilt med stora personliga engagemang.

När jag lämnade Loopia för Binero så var jag ordförande för Registrars.se. När jag lämnade Binero, som blev näst störst på .se domäner, så ville jag inte ha något med domännamn att göra. Och jag ville verkligen, verkligen inte arbeta för en svensk Internetstiftelse.

Men så kom livet emellan. Och nu är jag åter i domänbranschen. På en Internetstiftelse dessutom.

– Vad gör jag på Netnod?

Jag arbetar med DNS och domännamn. DNS är ett område där Netnod historiskt sett främst har agerat sekundär DNS, dvs säkerställt driften av Internet och ett stort antal toppdomäner. Nu har Netnod även en primär DNS-tjänst, som jag (och flera andra smarta kollegor) ska utveckla.

Netnod är dock inte en vanligt DNS-leverantör eller registrar. Vi arbetar för Internets bästa.

Det innebär att vi inte konkurrerar med våra partners, andra registrarer eller DNS-leverantörer. Vi vill istället samarbeta, för att kunna säkerställa och förbättra även deras tjänster med vår infrastruktur.

Netnod har haft 100 % tillgänglighet för sina DNS-tjänster, i över 20 års tid. Det är smått otroligt.

Så, om du arbetar med en DNS-tjänst, för en registrar, eller med samhällskritiska webbplatser, hör av dig till oss på Netnod. Eller tipsa dina vänner och bekanta om oss. Ju fler som använder Netnod, desto säkrare och stabilare kommer Internet i Sverige att bli.

Ps, apropå mitt föregående blogginlägg:

Min arbetsdator, med Linux
Min arbetsdator, med Linux

Lämna en kommentar