Att arbeta för Internets bästa

Jag arbetar för en svensk Internetstiftelse.

Det är en mening som, för inte alltför många år sedan, hade varit otänkbar för mig.

Jag har en bakgrund från flera av Sveriges största webbhotell och domänleverantörer, såsom Loopia och Binero. Jag har drivit framgångsrika webbprojekt, omprofilerat en av webbhotellsbranschens äldsta aktörer samt etablerat en helt ny typ av tjänsteleverantör i Sverige.

Gemensamt för alla mina tidigare uppdrag och arbetsgivare är att de har varit mindre verksamheter, eller ”start-ups”. Små team med enkla processer och snabba beslut. Fokus har alltid varit att maximera vinst och resultat, att nå en så stor målgrupp som möjligt med så enkla medel som möjligt.

Nu arbetar jag sedan några veckor tillbaka på Netnod.

– Vad är Netnod?

Många läsare av min blogg känner nog till Netnod, men för de som inte gör det så är det ett dotterbolag till Stiftelsen för Telematikens utveckling (TU-stiftelsen), som bl a driver de centrala knytpunkterna för Internet i Sverige på ett neutralt och självständigt sätt.

Netnods syfte, enkelt uttryckt, är att göra Internet bättre. Den vinst som genereras i verksamheten investeras i verksamheten. Netnod bidrar på många olika sätt till Internet, med allt från bidrag till forskning och standarder samt utveckling och förstärkning av samhällskritisk infrastruktur.

Netnod hanterar I-root, en av 13 st root-namnservrar (för hela Internet) och ansvarar för tiden i Sverige. Netnod har ett globalt anycast-nätverk som hanterar ett stort antal toppdomäner och har nyligen introducerat en primär DNS-tjänst, samt blivit registrar för .se och .nu domäner.

Det är här jag kommer in i bilden.

– Hur gick det här till?

Det finns få människor i Sverige med den erfarenhet, kunskap och nätverk som jag har inom DNS och domännamn. Jag brukar skoja och säga att jag har sålt flest domännamn i Sverige, men tjänat minst på det. Det är nog inte så långt från sanningen ändå.

DNS och domännamn är ett stort intresse, snudd på en passion, för mig.

När vi på Loopia en gång i tiden dumpade priset på .se domäner, samt kritiserade Internetstiftelsens affärsmodell, prissättning och transparens, så var det inte bara för att kunna sälja fler domännamn. Det var även ett sätt att demokratisera och tillgängliggöra Internet för fler människor.

Runt år 2000 kostade en .com domän $6 USD, medan en .se domän kostade nästan en tusenlapp.

Detta låg till grund för en ny branschorganisation, Registrars.se, som bidrog till en ny affärsmodell för Internetstiftelsen, registrarer och domäninnehavare. Det gav även en rejäl sänkning av priset på .se domäner samt bidrog till större transparens inom Internetstiftelsens finansiella satsningar.

Med facit i hand gjorde vi rätt. Men det var en svår process, under en lång tid, med mycket arbete och dessvärre konflikter därtill. Att skilja på sak och person är inte alltid så enkelt, särskilt med stora personliga engagemang.

När jag lämnade Loopia för Binero så var jag ordförande för Registrars.se. När jag lämnade Binero, som blev näst störst på .se domäner, så ville jag inte ha något med domännamn att göra. Och jag ville verkligen, verkligen inte arbeta för en svensk Internetstiftelse.

Men så kom livet emellan. Och nu är jag åter i domänbranschen. På en Internetstiftelse dessutom.

– Vad gör jag på Netnod?

Jag arbetar med DNS och domännamn. DNS är ett område där Netnod historiskt sett främst har agerat sekundär DNS, dvs säkerställt driften av Internet och ett stort antal toppdomäner. Nu har Netnod även en primär DNS-tjänst, som jag (och flera andra smarta kollegor) ska utveckla.

Netnod är dock inte en vanligt DNS-leverantör eller registrar. Vi arbetar för Internets bästa.

Det innebär att vi inte konkurrerar med våra partners, andra registrarer eller DNS-leverantörer. Vi vill istället samarbeta, för att kunna säkerställa och förbättra även deras tjänster med vår infrastruktur.

Netnod har haft 100 % tillgänglighet för sina DNS-tjänster, i över 20 års tid. Det är smått otroligt.

Så, om du arbetar med en DNS-tjänst, för en registrar, eller med samhällskritiska webbplatser, hör av dig till oss på Netnod. Eller tipsa dina vänner och bekanta om oss. Ju fler som använder Netnod, desto säkrare och stabilare kommer Internet i Sverige att bli.

Ps, apropå mitt föregående blogginlägg:

Min arbetsdator, med Linux
Min arbetsdator, med Linux

Några rader om .SE och DNSSEC

Mitt senaste inlägg om .SE och dess registrarer var oväntat uppskattat. Faktum är att jag enbart har fått ett väldigt positiva kommentare, givetvis med undantag för några personer hos .SE. Jag tänkte därför köra en liten favorit i repris och ventilera mina tankar om .SE och DNSSEC.

Igår var jag med på ett seminarium på Internetdagarna som handlade om DNS, hälsoläget på .se-zonen och dess framtid. Förutom sedvanligt DNS-evangelisering, såsom vikten av bra DNS-resolvrar, hur bra anycast är, hur dåliga svenska företag och statliga institutioner är på att hantera sin DNS, så vigdes en del av sessionen åt DNSSEC.

DNSSEC är en helt underbar lösning. Med en helt obefintlig efterfrågan.

En tragisk utveckling

DNSSEC introducerades kommersiellt i början av 2007. Sedan dess har inte ens 5 000 .se domäner säkrats med DNSSEC. Detta trots att .SE inte bara subventionerar DNSSEC, utan t om har betalat sina registrarer en slant för varje DNSSEC-domän. Målsättningen hos .SE är att vi ska ha 50 000 DNSSEC-säkrade .se domäner till årets slut. Jomentjena.

När DNSSEC introducerades så skedde det med en extra kostnad för varje signering. .SE ansåg att DNSSEC skapade ett mervärde som man skulle ta betalt för. DNSSEC var främst ämnat för finansiella och statliga verksamheter, eller företag med ett högre säkerhetstänk.

Jag sålde personligen in den första DNSSEC-domänen till en privatperson (som inte behövde betala något för det), enbart för att jävlas med .SE och denna idiotiska inställning.

Igår förklarade iaf .SE att de numera ser DNSSEC som en naturlig del av .se domänen, som något som helt enkelt bör inkluderas i domänregistreringen. Givetvis inte utan att försöka känga registrarerna en aning för att de har debiterat sina kunder extra för DNSSEC (WTF?!).

Därefter förklarade .SE att deras målsättning är att hela .se-zonen (alla .se domäner) ska vara DNSSEC-signerad fram till 2015. Fr om 2015 kommer man inte kunna registrera en .se domän utan att även DNSSEC-signera den.

Det låter väl fine and dandy? Njae…

  • DNS är förlåtande, det är inte DNSSEC. Enligt hälsorapporten för .se-zonen som .SE släppte igår, så har en femtedel av alla .se domäner allvarliga fel. Detta är fel som ändå, tack vare den förlåtande natur som DNS har, ändå inte orsakar några större problem. Domänerna funkar ändå.
     
    Men med DNSSEC så blir det desto hårdare. Om en DNSSEC-signerad domän inte är korrekt, då kan domänen helt sonika sluta att fungera. Tänk er själva hur skoj det vore om 200 000 .se domäner slutade fungera idag. Det kan bli en verklighet om .SE tvingar fram DNSSEC.
  •  

  • .SE registrar är en sak, DNS-operatör en helt annan. .SE har alltid haft svårt att separera dessa helt olika roller. Detta trots att ett väldigt stort antal av .SE registrarerna inte erbjuder någon DNS-tjänst. De stirrar istället blint på de största aktörerna på marknaden och kräver att alla andra ska anpassa sig i ledet.
     
    Rent konkret så innebär detta att .SE går in och dikterar affärsmodellerna för alla .SE registrarer. Lite som om alla Saabförsäljare helt plötsligt skulle tvingas sälja Volvobilar.
  •  

  • Alla .SE registrarer måste erbjuda en DNS-tjänst. Inklusive .SE Direkt. Du missade väl inte mitt föregående inlägg? .SE Direkt ska enbart agera sista utväg. Nu blir de ”tvungna” att erbjuda en DNS-tjänst.
     
    Vad kommer härnäst – en e-posttjänst, webbtjänst, certifikattjänst? Lyssnar ni PTS?
     
    Efter DNS-seminariet igår hade jag nöjet att få luncha med den person som ansvarar för .SE Direkt. Hon berättade glatt och brett om hur bra det går för dem, vilken nytta deras verksamhet utgör osv. Det var inga dystra utsikter där inte.
     
    Samtidigt har .SE:s VD, enligt utsago från en styrelseledamot hos Registrars.se, skyltat med en avvecklingsplan för .SE Direkt. Han har talat om avtagande tillväxt och gett ”löften” om att .SE Direkt ska försvinna vid ett visst antal registranter.
     
    Huruvida det är SE Direkt eller .SE:s registrarer som förs bakom ljuset av .SE:s VD, det går inte att säga än.
  •  

  • Det här är ett påtvingat, inte efterfrågat, beteende. Det är marknaden som ska styra utvecklingen, inte tvärtom. DNSSEC är ett riktigt prestigeprojekt hos .SE, det är något som de har arbetat med så länge jag kan minnas och ett misslyckande är definitivt ingen utväg för dem.
     
    Men i vägen för DNSSEC:s framgång står en verklighet som .SE uppenbarligen inte har någon aning om. Eller helt enkelt väljer att ignorera.

Det här är bara några korta tankar om vad .SE:s målsättning för DNSSEC kan komma att innebära. Det finns mycket mer att säga om detta, men jag vill fatta mig kort här på morgonen. Och återigen, allt detta är mina personliga åsikter.

Under Internetdagarna har jag tillfrågats och uppmuntrats vara delaktig i utvecklingsarbetet med .SE. Även om jag egentligen har tröttnat på denna cirkus för länge sedan, så har jag beslutat mig för att engagera mig igen. Man kan inte bara klaga utan att faktiskt försöka finna en lösning.

Det må ta hus i helvete igen, men det gör mig inget. .SE ska inte få köra över sina registrarer utan en rejäl strid.

Till det här inlägget accepterar jag kommentarer. Det innebär inte att jag accepterar kommentarer med tvivelaktiga undertoner och personangrepp (vilket har hänt ett flertal gånger tidigare). Så ge mig gärna svar på tal här, via e-post eller under resterande tid av Internetdagarna.

Några rader om .SE och dess registrarer

Tidigare här i veckan gick det ut ett meddelande på e-postlistan för Registrars.se, där det efterfrågades synpunkter på avtalet mellan .SE och dess registrarer. Nuvarande avtal togs fram inför övergången till nuvarande affärsmodell år 2009 och det är hög tid att se över detta.

Synpunkterna skulle egentligen skickas via e-post till .SE, för vidare bearbetning av en arbetsgrupp med personer från .SE och styrelsen för Registrars.se. Men jag är en vän av öppenhet, därför skriver jag ett publikt blogginlägg med mina personliga åsikter om detta.

Det finns nämligen en faktor som mer än något annat påverkar relationen mellan .SE och dess registrarer negativt: .SE Direkt.

.SE Direkt är .SE:s egen registrar, som skapades för att agera last-resort (sista utväg) för de domäninnehavare som inte kunde/ville välja en riktig registrar vid övergången till den nya affärsmodellen.

.SE Direkt var från början, när Registrars.se tog fram förslaget om en ny affärsmodell till .SE, inte ens tänkt att existera. Men enskilda individer i .SE:s (dåvarande) styrelse tvingade fram denna lösning, av personliga skäl (läs: agg/misstro gentemot deras egna ombud/registrarer).

.SE Direkt är .SE:s i särklass största registrar. De marknadsför sig förvisso inte nämnvärt aktivt, men är ändå så pass tätt integrerade och förknippade med .SE att de hör till de 15 mest populära registrarerna för nyregistreringar av .se domäner.

.SE Direkt erbjuder enbart registrering/delegering av .se domäner. Via ett system vars utveckling har finanserats av övriga .SE registrarer. Det har förts diskussioner om att utöka .SE Direkts tjänster, faktum är att .SE:s VD tidigare har ”hotat” med att erbjuda DNSSEC för att förmå fler vanliga registrarer att erbjuda denna tjänst.

.SE Direkt ska, i teorin, vara separerad från .SE:s huvudsakliga domänverksamhet (.SE Registry), men verkligheten är en annan. I september, när .SE införde möjlighet till registrering av .se domäner i flera år, så började .SE Direkt även erbjuda återbetalning av domänavgifter (för flerårsregistrerade .se domäner som avslutas i förtid). Detta är inget som .SE:s vanliga registrarer har möjlighet att erbjuda.

.SE Direkt och .SE Registry sitter i samma båt.

Gränserna för .SE Direkt och dess omfattning har sakta men säkert breddats. Det som från första början var en sista utväg är idag på många sätt ett mer attraktivt alternativ än .SE:s vanliga registrarer. Detta är ett allvarligt missbruk av den dominerande ställning (läs: monopol) som .SE har med .se domänerna.

Vad har då allt detta med avtalet mellan .SE och dess registrarer att göra?

Med tanke på den utveckling av .SE Direkt som vi har sett de senaste 3 åren, samt dess potentiella framtid, så är det dags att börja reglera omfattningen av .SE Direkts verksamhet i registraravtalet. Och .SE Direkt måste återgå till att agera som den sista utväg som ursprungligen avsågs.

Om inte detta sker så är jag övertygad om att .SE Direkt kommer att bli ett ännu större hot och utmaning för .SE:s vanliga registrarer. Rent krasst så kan .SE Direkt komma att sätta hela marknaden ur spel.

.SE:s VD har uttryckt tankar om att erbjuda ytterligare toppdomäner, såsom .stockholm eller .göteborg, när detta blir möjligt inom kort. Tänk er själva den situation som uppstår när .SE ställs mot en vanlig registrar som vill erbjuda samma nya toppdomän. Denna vanliga registrar har då varit med och finanserat sin motpart.

.SE:s VD har likaså uttryckt sig varmt om att auktionera ut värdefulla/spärrade .se domäner. Den med mest pengar får de bästa domännamnen. Det är inte oväntat, med tanke på hans nära kontakt med tvivelaktiga domänhandlare, men på vilket sätt är det rättvist och bra för Internet i Sverige?

Hur stor makt har .SE:s VD? Är det inte .SE:s styrelse som ska bestämma?

Faktum är att inget händer hos .SE utan att deras VD har ”sanktionerat” det hela. Det har min egen erfarenhet visat och ett flertal interna källor bekräftat. Hans ledarstil kan beskrivas som en form av aggressiv holländsk micro-management.

Jag upplevde detta själv då han, som nytillträdd VD för .SE, ringde upp mig när jag var verksamhetschef på Loopia och väldigt påfallande försökte ”sätta mig på plats” (han lyckades dock rätt så dåligt med det).

Han har givetvis agerat på samma sätt även mot andra personer i registrarkåren.

Ett av de tydligaste exemplen är en person hos en av mina favoritregistrarer, Frobbit. Inför övergången till den nya affärsmodellen blev hon utslängd från en rådgivande grupp (PDF) och i samband med en aktuell översyn av .SE, ifrågasätts hennes lämplighet kraftigt likaså. Detta trots att hon är den, i särklass, mest kompetenta och bäst lämpade personen i Sverige för detta.

Med det sagt: det kanske även är på tiden att se över .SE:s VD? Nuvarande person rekryterades inför den nya affärsmodellen, inför en omställning av .SE:s verksamhet. Det kan rent utav vara hög tid att ta in någon som kan förbättra, snarare än förändra, .SE.

Men borde inte Registrars.se kunna sätta emot?

Registrars.se är blott en skugga av sitt forna jag. Med undantag för ett fåtal personer i dess styrelse (och desto fler, om än rätt så inaktiva, medlemmar) så är Registrars.se idag enbart en nickedocka åt .SE.

Ta bara en sådan sak som att dess ordförande arbetar som konsult åt .SE på regelbunden basis (2 dagar/vecka, senast jag hörde). Hur oberoende är man då tror ni?

Jag behöver väl knappast nämna att de inte har uttryckt något stöd för den tidigare nämnda, av .SE kraftigt ifrågasatta, registraren. Detta trots att personen ifråga har varit aktiv och engagerad i Registrars.se och dess styrelse under många års tid, fram till så sent som för ett halvår sedan. Det är riktigt jävla uselt.

Är det inte dags att knyta ihop påsen?

Jo, det är det. Att jag skrev ett helt blogginlägg om detta handlade inte bara om att jag förespråkar öppenhet. Det handlar lika mycket om att belysa en bild av .SE som få personer, utanför .SE:s registrarer, känner till. Även om jag inte längre står på barrikaderna så betyder det inte att allt är guld och gröna skogar hos .SE.

Det här blev dock lite längre, lite bredare och lite mer negativt än jag hade tänkt.

Faktum är att .SE driver otroligt många bra projekt (som finansieras av .SE:s registrarer) såsom Bredbandskollen, Webbstjärnan, Internetdagarna, Internetfonden och de sponsrar underbara evenemang såsom SSWC, 24HBC, WordCamp osv.

Detta är jag den första att hylla dem för.

Men det är ändå viktigt att det här får komma fram, att .SE:s (ytterst tveksamma) agerande gentemot sina registrarer inte bemöts med en axelryckning. Det är ändå .SE:s registrarer som, sedan 15 år tillbaka, har lagt grunden för .SE och dess verksamhet.

Och utan en solid grund kan ingenting ordentligt bestå.

Jag har förövrigt inaktiverat kommentarsmöjligheterna till det här inlägget. Orsaken till det är att jag inte vill lägga mer tid på det här, att jag helt enkelt har sagt det jag vill få sagt. Tidigare erfarenhet visar att vissa personer lägger alldeles för mycket tid och energi på att kommentera sådana här inlägg i min blogg.

Om du ändå vill diskutera detta så är jag med på Internetdagarna nästa vecka. 😉

Nu är jag .SE:s bitch

Igår skrev jag ett par rader om att .SE har börjat blogga, samt skickade in en ansökan om att bli gästbloggare hos dem. I förmiddags fick jag inte bara ett positivt svar på min ansökan, jag blev även inbjuden till att vara moderator under ett seminarium om webbhotell på Internetdagarna i november.

Om man ger dem lillfingret…

Skämt åsido, detta kan nog bli rätt så bra. Även om mina känslor för .SE inte alltid har varit de mysigaste och goaste, så tror jag alltjämt på dialoger. Det lönar sig att prata med dem. Registrars.se är ett bra exempel på detta.

Men tro nu bara inte att jag har gått och blivit mesig. Min hjärna går på högvarv, både vad det gäller blogginlägg som kan skapa intressanta effekter hos dem och upplägg som kan göra detsamma under webbhotellsseminariet i höst.

Dom skulle bara veta vad de gett sig in på. 😉