Halvvägs genom testet

Internetworld är ena produktiva jävlar. Eller så är jag för upptagen med möten och konferenser 🙂 Sedan mitt senaste inlägg har de nämligen publicerat både den tredje och fjärde delen av sitt årliga webbhotellstest. Nu ska vi se vad de handlar om.

Den tredje delen täcker utrymmet och kontrollpanelen hos webbhotellen. Det är knappast något att gå i taket över. De konstaterar bara att det rätt så stora skillnader webbhotellen emellan och Binero, Surftown samt Spray får tummen upp.

Det är dock värt att notera att Internetworld inte har testat att fylla utrymmet ordentligt eller redogör några hastigheter (mot servrarna). Åtminstone inte än. Om ett webbhotell erbjuder enorma mängder utrymme, men är toksegt, så faller allt ändå.

I år har Internetworld grillat supporten hos webbhotellen mer än vanligt och det är vad som tas upp i den fjärde delen av deras test. Denna del är längst hittills och innehåller flera exempel på deras kontakt med supporten.

Det är både en fascinerande och skrämmande läsning.

Budgethotellen Cliche och One.com får ordentliga tummar ner, tillsammans med Active 24 och Levonline. Cliche, One.com och Surftown har en bristfällig/obefintlig telefonsupport, medan Active 24 mest kopplar runt dem i sin telefonväxel.

Det verkar överlag som att de flesta webbhotell med bristande support skyller på nya system, rutiner och andra (luddiga) omständigheter. Att det ens förekommer, med företag vars verksamhet till stor del bygger på support och dialog med kunder, är för mig ett stort mysterium.

Om det är något webbhotellen måste klara av, utan anmärkningar, så är det supporten. Jag vill påstå att alla webbhotells målsättning ska vara att förenkla så pass mycket för sina kunder att support inte ens är nödvändigt. Om det ändå är fallet så ska supporten vara omedelbar och självklar.

Bäst i supportdelen är Ballou, Binero, FS Data, Oderland, One.com, Loopia och Space 2U. Inget konstigt med det (förutom att One.com både är listade som sämst och bäst).

De mindre aktörerna ger support med hjärtat, de större aktörerna ger support med hjärnan.

Nu är vi halvvägs genom årets webbhotellstest. Om vi ser till antalet tummar upp/ner så leder Binero (med 3 tummar upp), tätt följt av Loopia och Oderland (med 2 tummar upp). Därefter kommer ett flertal aktörer (med 1 tumme upp), medan Cliche, Crystone, Internet.se, Levonline och Telia ligger sist.

2 svar på ”Halvvägs genom testet”

  1. En konstig sak är att Bineros kontrollpanel nämns som en av testets bästa. Om den ska vara bäst, hur dåliga är inte dom andra då?

    Nog för att man kan göra det mesta i Bineros kontrollpanel men den är oerhört rörig och uppdelad i flera delar. Utvecklingen av den nya verkar inte gå så snabbt heller.

    Men ok, det viktigaste är att dom flesta funktioner finns, hur man ska göra lär man sig alltid efter ett tag.

  2. Levonline får dåligt? Minsann, nu är det ju år och dagar sedan jag hade saker där, men jag fick alltid bra support och de var schyssta med rabatter och annat när servrarna drog på sig absurt mycket trafik. Trist att se och höra.

Kommentarer är stängda.