K-märkta webbhotell

Dagens stora händelse i den svenska webbhotellsbranschen är den nedtid som drabbade FS Data, tack vare ett omfattade strömavbrott i Helsingborg. Att sådana här saker inträffar är inget nytt, detsamma hände med Loopia i Västerås för inte alltför länge sedan (och det har hänt med många andra aktörer likaså).

Det som däremot fascinerar mig, i båda dessa fall, är det faktum att FS Data och Loopia hävdar att de inte har några dieselgeneratorer eftersom de använder k-märkta byggnader. En kulturmärkt byggnad får inte ”rivas eller förändras på sådant sätt att det kulturhistoriska värdet minskar” enligt Wikipedia.

Nu är jag inte (längre) tillräckligt väl insatt i hur FS Data och Loopia hanterar sina servrar för att jag med säkerhet ska kunna säga att dessa påståenden är rätt eller fel. Tro mig, det kan vara ett helvete att förhandla om byggnadstillstånd med en k-märkt byggnad. Men ändå, ingenting är egentligen omöjligt.

Dieselgeneratorer finns i alla former och färger. Det handlar om allt från små och enkla generatorer som startas för hand till enorma och hypermoderna aggregat som drar igång på automatik. Praktiskt taget varje enskilt behov av dieselgeneratorer kan idag tillgodoses, utan större problem.

En dieselgenerator måste inte fysiskt sett befinna sig i det hus/byggnad som den ska försörja med ström. Det är faktiskt en fördel att inte ha generatorn inomhus, eftersom dieselförbränningen måste ventileras ordentligt.

Oavsett vad så finns det några saker som k-märkta webbhotell kan göra omedelbart, utan att det påverkar någon byggnad och med många nöjda (eller mindre missnöjda) kunder som följd. Läs och lär nu, kära vänner.

  1. Fixa en extern server.
    Alla, och då menar jag verkligen alla, kan sätta upp en server utanför sin egen fysiska verksamhet. Denna server kan agera webb, DNS och mail för webbhotellet ifråga under strömavbrottet. På detta sätt får kunderna hjälp och information snabbt och enkelt.
  2. Informera så tydligt som möjligt.
    Berätta vad som händer, när det händer. Uppdatera informationen frekvent, även om inget nytt finns att rapportera. Tänk er in i era kunders situation, hur mycket information skulle ni själva vilja få?
  3. Var ärliga och uppriktiga.
    Ljug inte för era kunder. Det löser aldrig några problem. Era kunder är smarta, dom förstår om det ni säger inte stämmer. Det är värre att mörka än att vara brutalt ärlig om era svagheter.

Det jag först och främst hoppas är att FS Data och Loopia (och alla andra webbhotell) gör sitt yttersta för att visa att vår bransch är tillförlitlig, stabil och seriös. Det är något som alla tjänar på i slutändan, såväl leverantörer som kunder.

Skönaste företagen i stan

Idag tänker jag söka jobb på några av de skönaste företagen i stan. Det är företag som verkar inom affärsområden som jag bemästrar, som har en spännande idé eller som bara är lite extra intressanta.

Här har vi listan över företag, som den ser ut just nu.

.SE
EURid
.NU Domain
Tre
Tele2
Telenor
TeliaSonera
Bredbandsbolaget
Commission Junction
TradeDoubler
Aftonbladet
Expressen
Google
Twingly
Spotify

Om du känner till om fler företag, med liknande inriktning (eller någon helt annan, som ändå kan vara intressant), så är jag tacksam för tips om dessa. Allt som kan hjälpa mig att hitta ett jobb är enormt uppskattat (och kommer belönas).

Det vackra företagandet

Jag har sagt det tidigare och jag säger det igen. Att spela fotboll är på många sätt som att driva ett företag. Det är ett strategiskt och vackert spel, med många individuella och gemensamma faktorer, som är direkt och indirekt avgörande för lagets (företagets) framgång.

Denna vecka har två fotbollsspelare i två av mina favoritlag gjort helt underbara mål. Även om ni alla inte uppskattar fotboll, så kan ni säkert förstå skönheten här.

Först ut, en klassisk frispark från David Beckham i Milan. Den skruvas, helt otroligt, in i ”fel hörn”. Oväntat och extremt effektivt (återigen, tänk företagande).

Sen har vi världens bästa fotbollsspelare, Steven Gerrard i Liverpool. Det vackraste här är inte målet, utan framspelningen från Fernando Torres. Ett snabbt, vågat och osjälviskt tilltag för lagets (företagets) bästa.

Är jag den enda som tänker i dessa banor? Nej, på samma sätt som företagsledare över hela världen flitigt studerar The Art of War (jag kan även rekommendera den), så studeras den likaså av fotbollstränare/spelare.

Ett erkännande

Ett erkännandeJa, nu när jag inte längre jobbar på Binero och/eller har möjlighet att slutföra det här så kan jag lika gärna erkänna det.

Det var jag som skickade brev till några utvalda bloggare/andra intressanta personer, med roliga saker som relaterade till olika toppdomäner.

Tanken var att följa upp dessa brev och saker med en burk spam (för .com) och till slut skicka ut ett seriöst brev om övergången till den nya affärsmodellen hos .SE (apropå att välja Binero som registrar).

Bland de som fick breven, men inte har bloggat/berättat om det, märks bl a Danny Aerts, Bingo Rimér och Blogge Bloggelito.