Flytta din e-post, snabbt och enkelt

När man byter webbhotell så brukar e-posten vara den svåraste nöten att knäcka. Även om det teoretiskt sett är rätt så enkelt (som jag har förklarat här), så gäller det ändå att hålla tungan rätt i mun. Om man inte är alltför tekniskt bevandrad så kan det lätt bli en övermäktig uppgift.

Men nu kan detta problem vara ett minne blott, tack vare YippieMove.

YippieMove är en ny webbaserad tjänst som avsevärt förenklar flytt av e-post mellan olika leverantörer (t ex från ett webbhotell till Gmail). Det enda man behöver göra, förutom att förbereda sina e-postkonton, är att uppge sina användaruppgifter. Sen kopierar YippieMove all e-post från den gamla till den nya leverantören.

Här kan ni se hur det fungerar:

Det är även möjligt att kontrollera status på e-postflytten och att använda färdiga leverantörsprofiler (där bl a Loopia, Spray och Telia finns med). Att flera svenska leverantörsprofiler finns med beror på att YippieMove till stor del är utvecklad av svenskar. Bra där! 🙂

YippieMove är inte gratis, men långt från dyrt. Det kostar ungefär 125 kr att flytta ett e-postkonto och det är något som jag gladeligen hade betalt när jag flyttade min e-post från Binero till Gmail.

En av de fräckaste sakerna med YippieMove (och något som alla webbhotell där ute bör notera) är att man kan integrera denna tjänst i sin egen verksamhet. På så sätt kan man göra det väldigt enkelt för sin kunder att flytta in (och ut).

En eloge till Jimmy

Denna vecka är sista veckan för Jimmy BergmanLoopia. Nu kommer han istället att göra Sam & c:o sällskap på Pingdom.

Om jag inte minns helt fel så var Jimmy medarbetare nummer 7 på Loopia. Tillsammans med Daniel, som är driftansvarig på Loopia, underrättade han många underverk i vår tekniska miljö. Jimmy är hjärnan bakom stora delar av Loopias DNS-tjänst och den som förverkligade DNSSEC.

På många sätt påminner Jimmy om mig. Han är inte alltid så värst renrakad och prydlig, men desto mer smart, kvicktänkt och skicklig på att uttrycka sig. Dessutom har han en oslagbar humor. Han kom t ex på det bästa aprilskämt som Loopia någonsin har kört (LoopiaFINGER).

När Loopia ursprungligen byggdes upp så skedde det med en filosofi om att våra medarbetare skulle bli kvar länge hos oss. I en stad som Västerås är det möjligt. Det skapade även en särskild känsla på företaget, en bättre och mer vänlig stämning.

En gång Loopian, alltid Loopian.

Även om det var ett bra tag sedan jag lämnade Västerås så saknar jag fortfarande människorna och gemenskapen på Loopia väldigt mycket. Detsamma kan jag inte säga om Binero. Jimmy är en av de främsta orsakerna till detta och jag är övertygad om att han kommer utföra storverk på Pingdom.

Kom igen nu Loopia!

Gänget på Loopia är ena smarta och roliga lirare. Av de jag haft kontakt med inom webbhotellsbranschen finns det inte många som knäcker dem vad det gäller deras tekniska kompetens. Därför vill jag ge dem en liten utmaning.

DNSSEC är en bra grej. Det har Loopia förstått och senaste tiden även marknadsfört rätt så bra. Att de har lagt ut källkoden till deras funktion som kontrollerar om en Internetleverantör har stöd för DNSSEC är bra. Att Markus har knackat ihop en WP-plugg för det är ännu bättre.

Men om det är något som måste ske för att DNSSEC verkligen ska kunna slå igenom, om det är något jag har predikat i flera års tid, så är det en tydlig indikation på att en domän använder DNSSEC. Något i stil med hänglåset som visas när man använder en SSL-säkrad hemsida.

Jag förstår att det kan vara lite svårt, särskilt med tanke på att Loopia själva (deras självutnämnda domänkung till trots) inte använder DNSSEC för loopia.se. Men en utmaning är inget som Loopia någonsin backade för, åtminstone inte under min tid där.

Så, fixar ni det? Eller hinner någon annan före Loopia?

Apropå nya funktioner så är Bineros iPhone-app äntligen upplagd i App Store. Att det tar lång tid att få en iPhone-app godkänd av Apple är ingen underdrift. Att Binero hann före Loopia med detta, med tanke på deras iPhone-evangelist, är däremot förvånansvärt.

Sveriges bästa webbhotell

Inte helt oväntat, efter min genomgång av Internetworlds webbhotellstest, eller oförtjänt, efter närmare två års innovation och utveckling, så står nu Binero som vinnare till titeln Sveriges bästa webbhotell 2009.

Nedanstående citat utmärker inte bara resultatet av testet, det är även utmärkande för mina insatser på Binero.

Binero har en sajt som inbjuder till dialog och öppenhet på ett sätt som bara Loopia och Surftown är i närheten av att matcha. Binero Wiki är ett utmärkt initiativ, bloggen likaså. Dessutom redovisar de sedan ett år tillbaka detaljerad information om alla deras servrars tillgänglighet.

Det känns som en befrielse, en bekräftelse och upprättelse. Alla visioner och idéer, den tids- och energikrävande kampen för öppenhet och vänlighet. Det gav resultat. Det gav verkligen ett underbart och otroligt fint resultat.

Även om jag fick sparken så lämnade jag skeppet med flaggan i topp.

Om det är något jag vill så är det att minnas min tid på Binero som något positivt. Jag tänker inte sticka under stol med att jag och Anders inte gick ihop. Men vi hade ändå våra roliga stunder. En av dessa, som aldrig visats tidigare, kan ni se här.

En vänlig avslutning

Då var den åttonde och sista delen av Internetworlds webbhotellstest publicerad. Denna del täcker uppsägningstider och avtalsvillkor hos webbhotellen. Det är frågor som ligger mig varmt om hjärtat, som ni säkert vet.

Binero och Surftown får tummen upp här, eftersom de båda saknar bindnings- och uppsägningstid. Active 24, FS Data, Loopia, Internet.se och Telia får tummen ner.

Jag kan tycka att det är trist att Internetworld inte nämner att man även får pengarna tillbaka om man lämnar Binero i förtid, vilket inget annat webbhotell erbjuder, men det får väl anses vara en trevlig (och värdefull) bonus.

När jag lämnade Loopia för Binero för snart 2 år sedan så berodde det till stor del på att jag inte lyckades få Loopias ägare Mamut att förbättra avtalsvillkoren för kunderna. Jag arbetade hårt och länge med att försöka få upp ögonen på dem, men de vägrade ge med sig.

För att få till en omfattande förändring i webbhotellsbranschen, som även kunde påverka Loopia, så gick jag ut i media och skapade en debatt om detta. Det ledde till att bl a Loopia och Crystone ändrade sina avtalsvillkor, men bara till viss del (läs: de anpassade sig till vår lagstiftning).

Jag har funderat rätt så mycket över det här, även efter att debatten ebbade ut.

Det hade varit möjligt att fortsätta slå på de stora drakarna, att anmäla dem till Marknadsdomstolen eller Konsumentverket och tvinga dem att bli ännu vänligare. Men det hade inte varit möjligt att få dem att verkligen förstå fördelarna med att vara vänlig. Inte genom tvång.

Om man levererar tjänster så ska man aldrig försöka binda sina kunder. Fokusera istället på att erbjuda så bra tjänster som möjligt, gärna genom en dialog med dina kunder. På så sätt blir kunderna alltid nöjda, oavsett om de stannar kvar eller lämnar dig.

Det är mycket tack vare detta som Binero idag är ett av Sveriges mest populära och snabbast växande webbhotell. Tänk på det, ni stora och starka webbhotellsdrakar (som nu även får tummen ner av Internetworld).

Då var alla delarna i webbhotellstestet publicerade. Nu kan vi roa oss med en final countdown och se hur tummarna har delats ut under veckans gång.

Tummar upp: Active 24 (1), Ballou (2), Binero (5), Cliche (0), Crystone (1), FS Data (1), Internet.se (2), Levonline (1), Loopia (3), Oderland (3), One.com (2-3), Space 2U (2), Spray (3), Surftown (3), Telia (0).

Tummar ner: Active 24 (1), Ballou (0), Binero (0), Cliche (4), Crystone (0), FS Data (3), Internet.se (4), Levonline (1), Loopia (1), Oderland (0), One.com (1-2), Space 2U (0), Spray (3), Surftown (1), Telia (3).

Huruvida tummarna har nån faktiskt betydelse eller inte, det får vi se imorgon.